ביליארד – כדור 8

אייט-בול (רשום לפעמים 8-בול ולפעמים נקרא פסים ומלאים) הוא סוג של משחק פול, פול הוא משחק של ביליארד כיסים שנפוץ מאוד במקומות רבים בעולם והוא עיקרם של טורנירים מקצועיים וחובבניים בכל רחבי העולם. המשחק נערך על שולחן ביליארד עם ששה כיסים. אייט-בול נפוץ כל כך עד שבמספר מדינות אנשים לא מכירים משחקי ביליארד אחרים וחושבים שהשם “פול” או “ביליארד” מתייחס רק למשחק אייט-בול. יש למשחק מספר גירסאות כמו (CRAZY EIGHT ), (LAST POCKET),  (ROTATION) ועוד. אייט-בול רגיל הוא משחק הפול התחרותי ביותר אחרי ניין-בול ובשנים האחרונים אף יותר מ- (STRAIGHT POOL ).

אייט-בול משחקים עם 16 כדורים, כדור לבן ו- 15 כדורי מטרה, 7 עם פסים, 7 צבעוניים שלמים וכדור 8 שהוא שחור. אחרי שפיזרו את הכדורים על השולחן במכת הפתיחה כל שחקן מקבל קבוצה של כדורי מטרה, לאחד פסים וליריבו מלאים וזאת לפי ההטבעה החוקית הראשונה של כדור לכיס. מטרת המשחק היא להטביע את הכדור השחור אחרי שהשחקן הטביע את כל הכדורים מהקבוצה שהוא קיבל.

ביליארד כדור 8 – היסטוריה

אייט-בול נגזר ממשחק ביליארד ישן יותר שהומצא בסביבות 1900 (הרישום הראשון שלו הוא מ- 1908) בארה”ב ומוכר בשם B.B.C. Co. Pool, שם שהיה בשימוש עד 1925 ע”י חברת Brunswick-Balke-Collander.

במשחק ביליארד הישן יותר נהגו להשתמש ב- 7 כדורים צהובים ו- 7 כדורים אדומים במקום בפסים ומלאים. כיום הפסים והמלאים הממוספרים עדיפים ברוב העולם, אבל הגירסה הבריטית BLACKBALL משתמשת בסוג הכדורים של משחק הביליארד הקודם (גם במשחקים הראשונים ששודרו בטלוויזיה השתמשו בשני צבעים כי כך היה קל יותר לצופים להבדיל ביניהם). למשחק ביליארד הקודם היו חוקים הרבה יותר פשוטים מאילו שנהוגים כיום והם לא פורסמו באף חוברת חוקים רשמית (ע”י גוף מנהל לאומי או בינלאומי) וזאת עד 1940.

ביליארד כדור 8 – חוקים בינלאומיים

רוב שחקני הביליארד בעולם, גם מקצוענים וגם חובבנים משחקים לפי החוקים האמריקאיים. לעומת זאת החוקים של אייט-בול נמצאים במחלוקות הגדולות ביותר מבין כל משחקי הביליארד. יש מספר סטים של חוקים רשמיים. ה- WPA וכל השלוחות שלו פועלים לפי החוקים הבינלאומיים. ה – INTERNATIONAL POOL – TOUR IPT מפרסם חוקים משלו בהם משתמשים בטורנירים גדולים ובמשחקים שמשודרים בטלוויזיה (מ- 2007 הפסיקה הליגה הזאת את פעילותה והיא מתרכזת בטורנירים למוזמנים). יש גם ליגות רבות מאוד של חובבנים שלהם חוקים משלהן שבדרך כלל מבוססים באופן כללי על חוקי ה- WPA וכן יש מיליוני שחקני ביליארד בעולם שמשחקים לפי חוקים מקומיים שמשתנים מאזור לאזור ואפילו מבר או אולם אחד למשנהו.

ציוד ביליארד כדור 8

גודלו של משטח שולחן ביליארד הוא בערך 9 על 4.5 פיט אבל מספר ליגות וטורנירים יכולים לאשר שולחנות ביליארד קטנים יותר, עד 7 על 3.5 פיט ומוקדם יותר במאה ה- 20 השתמשו גם בשולחנות של 5 פיט. יש 7 כדורי ביליארד צבעוניים שלמים שממוספרים מ- 1 עד 7 ו- 7 כדורי ביליארד עם פסי צבע ממוספרים מ- 9 עד 15, כדור לבן וכדור שחור שמספרו 8. הצבעים של הכדורים הם:

  • 1- צהוב ו- 9 לבן עם פס צהוב.
  • 2- כחול ו- 10לבן עם פס כחול.
  • 3- אדום ו- 11לבן עם פס אדום.
  • 4- סגול ו- 12לבן עם פס סגול (וורוד לסטים של משחקים בטלוויזיה).
  • 5- כתום ו- 13לבן עם פס כתום.
  • 6- ירוק ו- 14לבן עם פס ירוק.
  • 7- חום ו- 15 לבן עם פס חום (שחום לסטים של משחקים בטלוויזיה).
  • 8- שחור.
  • כדור לבן.

הצבעים השונים לסטים של משחקי ביליארד שמשודרים בטלוויזיה הם צבעים בהירים יותר שקל יותר לצופים להבדיל ביניהם. סטים אלה נכנסו גם לשוק הצרכנים הפרטיים.

דילוג לתוכן