ארגונים בינלאומיים של סנוקר


World Professional Billiards and Snooker Association –  WPBSA הוקמה ב- 1968 ומושבה בבריסטול באנגליה. היא הגוף השולט בסנוקר וביליארד אנגלי ברמה המקצועית. היא קובעת את החוקים של הספורט ומארגנת טורנירים ואת ה- Pro-am Tour & Pro Tour וכן עושה פעילויות שיווק.

רקע על ההתאחדות העולמית לסנוקר

ה- WPBSA פועלת גם כגוף השולט על שני משחקי הביליארד, יחד עם שלוחתו לרמה החובבנית ה- International Billiards and Snooker Federation (IBSF), וגם כארגון מסחרי שמשווק את שני המשחקים.

השלוחה שלו, ה- World Snooker Association – WSA –  אחראית על האירגון והניהול של האירועים העיקריים של הסנוקר. זה כולל את ה- Shanghai Masters, World Open, UK Championship, Welsh Open, China Open and World Championship . אליפות העולם בסנוקר היא אחד האירועים הפופולריים והמפורסמים ביותר בעולם הסנוקר והספורט בכלל  עם קהל בינלאומי שמגיע למיליונים. האירוע מתקיים בתיאטרון הקרוסיבל בשפילד אנגליה החל משנת 1977 ונחשב כטורניר היוקרתי ביותר בעולם הסנוקר. השלוחה הזאת נקראת לפעמים באופן בלתי פורמאלי בשם World Snooker שזה שמו של אתר האינטרנט שלה.  משרדי ה-WPBSA  נמצאים בבריסטול, אנגליה. כרגע יושב ראש האירגון הוא ג’ייסון פרגסון. האירגון אחראי לכל החוקים של הסנוקר וגם להחלטות שקשורות למשמעת.

הארגון הוקם ב- 1968. לפני הקמת ה- WPBSA, הגוף  העולמי השולט על ביליארד אנגלי וסנוקר היה ה- Billiard Association and Control Council BACC.

סנוקר – פעילות שיווק

בשנים האחרונות ה- WSA הצליח מאוד בשיווק של סנוקר בסין בה ענף הספורט ממשיך לגדול. שני הטורנירים המובילים שם –  ה- Shanghai Masters וה- China Open מקבלים חסות מלאה מגופים מקומיים, זה נכון גם ל- Jiangsu Classic שהוא טורניר סנוקר  על בסיס זימון. הקמה של עוד טורנירים צפויה כשהספורט ממשיך לגדול בפופולריות במזרח הרחוק. ב- 2008 ה- WSA התחיל לפתח את הסנוקר במזרח התיכון כשיסדו את הטורניר הראשון לדירוג בבחריין.

ה- WSA מפעיל גם אקדמיה לסנוקר בשפילד שמשמשת כמרכז הדרכה לשחקנים מוכשרים מאנגליה ושאר העולם. שחקנים מובילים כמו דינג ג’ונהווי ופיטר אבדון משתמשים בו כבסיס והאקדמיה מעניקה גם את מילגת פול האנטר פעם בשנה לשחקן נוער שצופים לו עתיד במשחק הסנוקר.

ב- 2008 ה- WSA אירגן את תוכנית HotShots  שכוונתה הייתה להעלות את הפופולריות של סנוקר בקרב הקהל הצעיר יותר באמצעות פרסום והעלאת פרופיל של שחקנים צעירים יותר כמו מארק שלבי, מארק אלן וג’יימי קוף.

ל- WSA  יש גם זרוע שנותנת סיוע כלכלי לשחקני סנוקר שנקלעו לזמנים קשים. ב- 2008 נחקרה זרוע זו בגלל שגיאות חשבוניות וכנראה התערבות בהחלטות של גורמים רשמיים של .WSA ההחלטה לא לתת סיוע לקריס סמאל, שחקן לשעבר שפרש מהקריירה שלו בגלל מחלת עצמות בגב, קיבלה תגובה מאוד שלילית מהרבה דמויות מפורסמות בעולם הסנוקר והספורט בכלל. העניינים הכלכליים של ה- WSA הם תחת אחריות של IMG שגם שולטים ב- Transworld International , הגוף שמפיק את החסות של המשחקים ב- BBC.

ביקורת ומחלוקת

הגוף קיבל ביקורת רבה בסוף שנות ה- 2000. ג’ון היגינס בלט במיוחד בדעתו שה- WSA לא עשה מספיק בכדי לפתח את משחק הסנוקר באזורים חדשים, במיוחד במזרח אירופה. ה- World Series of  Snooker, שהוא גוף מתחרה ל- WSA הוקם ב- 2008 ע”י מספר אנשים, כולל היגינס.

הייתה גם מחלוקת בנושא בו ה- WSA  אירגן טורניר סנוקר בבחריין ב- 2008 באותם תאריכים בהם התקיימו מספר משחקים של Premier League Snooker שהחליטו לגביהם חמישה חודשים קודם לכן  באישור ה- WSA. עניין זה גרם לאי השתתפות של ארבעה שחקנים מובילים (כולל היגינס) שהפסידו על כך נקודות דירוג. היגינס טען שזו בדיחה ובארי הרן, האחראי של ה- Premier League אמר שהוא היה מאוד מאוכזב ולא הבין למה מדוע ה- WSA לא תיאמו איתו לגבי התאריכים. היגינס ומנהלו, פאט מוני, איימו לתבוע על הפסד הנקודות.  בתגובה ה- WSA טען שה- Premier League הוא צד שלישי ושהוא מקיים אירועי סנוקר ב- 11 מתוך 13 השבועות של עונת המשחקים והכריז שזו אחריותם של שחקני הסנוקר לבחור באיזה משחקים להשתתף (בניגוד לחוק של ה- Premier League לתבוע שחקני סנוקר שמבטלים משחקים). הטענה שניתן היה לארגן את הטורניר בזמן החופשי של העונה בינואר או מרץ או לארגן אותו לפני שקבעו את משחקי Premier League לא עלה בתגובתם.

הפדרציה הבינלאומית לביליארד וסנוקר

International Billiards and Snooker Federation –  IBSF  הוא הארגון השולט בסנוקר וביליארד אנגלי ברמה הלא מקצועית ברחבי העולם. הארגון יושב כרגע בריימס, צרפת.

סנוקר – היסטוריה

ב- 1971 הוקם ה- World Billiards and Snooker Council ושמו שונה ב- 1973 ל-International Billiards and Snooker Federation. השינוי נעשה בעקבות העובדה שארגונים במספר מדינות לא הסכימו שה- Billiards and Snooker Control Council (לשעבר ה- BACC) ישלוט במשחק ברמה הבינלאומית. עקב זה ה- IBSF נטל שליטה על טורנירים לא מקצועיים גם בסנוקר וגם בביליארד אנגלי.

מבנה ארגון הפדרציה הבינלאומית לסנוקר וביליארד

ה- IBSF מורכב מיותר מ- 60 מדינות חברות שמחולקות בין 5 אזורי האולימפיאדה: אפריקה, אמריקה (צפון ודרום), אסיה, אירופה ואוקיאניה. לדירקטוריון של הארגון יש ארבעה מנהלים בכירים: נשיא, סגן נשיא, מזכיר וגזבר. בנוסף מכהנים בדירקטוריון עוד שני נציגים מכל אזור. ארבעת המנהלים האלה אחראים לתפקוד היום יומי של הארגון וצריכים לתת דין וחשבון לחברי הארגון בישיבה השנתית. הישיבה מתקיימת בדרך כלל בתקופה של אליפות העולם של ה- IBSF.

תפקיד

תפקיד ומטרות ה- IBSF הם: לארגן, לקדם ולפתח ביליארד אנגלי וסנוקר ברמה הלא פורמלית וגם לקבוע מקומות, צורות ותאריכים לאליפויות שלהם בסנוקר (בנוסף לטורניר הרגיל יש גם אליפויות לנערים, לנשים ולקבוצות) ולביליארד אנגלי.

קשר וגופים אחרים

ה- IBSF הוא שלוחה של World Confederation of Billiard Sports  –  WCBS. ה- WBCS הוא ארגון שמקדם משחקי ביליארד בתחומים של קרמבול, פול וסנוקר. המטרה העיקרית היא לצרף את שלושת המשחקים האלה למשחקי האולימפיאדה. ה- IBSF שומר גם על קשר טוב עם הזרוע המקצועית של המשחק, ה- WPBSF, כדי לדאוג לפיתוח מקסימלי של סנוקר וביליארד אנגלי בכל העולם.

דילוג לתוכן